Osnova sekcie

  • V nasledujúcich témach zverejňujem niektoré z prednášok. Základné informácie ste už absolvovali počas prvých hodín a tie budú kľúčové pre Vašu prípravu na záverečné hodnotenie z tohoto predmetu. Zároveň Vás odkazujem na moju publikáciu Patopsychológia detí so psychosociálnym narušením pre pedagógov, konkrétne na záverečnú kapitolu o agresívnom správaní, ktorá je dostupná v pdf verzii na internete, ktorá Vám objasní základné charakteristiky tohoto správania a mechanizmy jeho vzniku. Časťou témy je špecifické agresívne správanie - šikana (prednáška zverejnená nižšie).
    Druhým okruhom, z ktorého nájdete otázky v záverečnom teste, sú príčiny vzniku agresívneho správania z dôvodu nenaplnenia základných potrieb (zverejnená prednáška nižšie).
    Tretím tematickým okruhom je socializácia a problémy spojené so socializáciou jedinca, ktoré sa, z hľadiska života v spoločnosti, manifestujú ako narušené správanie (prednáška zverejnené nižšie).
    Uvedené prednášky sú časťou väčšieho celku problémového správania detí s mentálnym postihnutím. V prípade, ak chcete komplexnejšie porozumieť téme odporúčam Vám literatúru uvedenú nižšie.

    Záverečné hodnotenie bude pozostávať z 20-tich otázok (a-b-c-d odpovede), ktoré budú administrované v MOODL-i vo vopred stanovenom termíne.

    Ďalšia odporúčaná literatúra, ktorá Vám pomôže rozšíriť si obzor v rámci tejto problematiky je:

    ANTIER, E. 2004. Agresivita detí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-808-2.
    ČADILOVÁ, a kol. 2007. Agrese u lidí s mentální retardací. Praha: Portál.
    EMERSON, E. 2008. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál.
    MATĚJČEK, Z. 1994. Po dobrém nebo po zlém? Praha: Portál.
    ONDRÁČEK, P. 2003. Františku, přestaň konečne zlobit. Informace s podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Praha: ISV. ISBN 8086642186